ALEXANDER THE GREAT THE SPIRIT OF TOLERANCE
Στην BIBLIOTHECA ALEXANDRINA, την εμβληματική Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας στην Αίγυπτο, προσκλήθηκε και παρουσιάζεται από τις 7 Δεκεμβρίου η εικαστική συλλογή του διεθνούς Έλληνα ζωγράφου και αρχιτέκτονα της διασποράς Μάκη Βαρλάμη (1942-2016) για τον Μεγαλέξανδρο με τίτλο:
“ALEXANDER THE GREAT BACK TO EGYPT”
Η συλλογή, δυο χρόνια μετά την εντυπωσιακή παρουσίαση στο Κουβέιτ, συνεχίζει το ταξίδι της στον Αραβικό Κόσμο για να μεταφέρει το πάντα επίκαιρο μήνυμα του Αλέξανδρου, το μήνυμα της ανεκτικότητας και της δημιουργικής συνύπαρξης και συνεργασίας των λαών.
Στον κεντρικό εκθεσιακό της χώρο της Βιβλιοθήκης θα παρουσιαστούν μέχρι τις 20 Ιανουαρίου 2026, 53 έργα στα οποία περιλαμβάνονται 40 πίνακες μεγάλων διαστάσεων, 12 μπρούντζινα και κεραμικά γλυπτά και το «Σπίτι του Πινδάρου» μια πρωτότυπη και εντυπωσιακή κατασκευή από ξύλο.
Η Διεύθυνση της Βιβλιοθήκης παράλληλα με την έκθεση σχεδιάζει σειρά εκδηλώσεων που αναφέρονται στον Αλέξανδρο και την Ελληνιστική Περίοδο που περιλαμβάνουν και παιδαγωγικές δραστηριότητες για τα μικρότερα και μεγαλύτερα παιδιά ώστε να τα συνδέσει με την ιστορία της ίδρυσης της πόλης και της Βιβλιοθήκης.
Ο ενθουσιασμός και η κινητοποίηση των Αιγυπτίων για ένα τέτοιο πολιτιστικό γεγονός φανερώνει για μια ακόμη φορά τις μεγάλες δυνατότητες που ανοίγει η Τέχνη και σε πολιτικό επίπεδο αλλά και στον επιχειρηματικό κόσμο, δημιουργώντας ιδιαίτερες σχέσεις ενδιαφέροντος και εμπιστοσύνης με τον κόσμο της Εγγύς και Μέσης Ανατολής όπου ακόμα και σήμερα διατηρούνται τόσο τα κοινά ιστορικά ίχνη όσο και η αγάπη και ο θαυμασμός για τον Μακεδόνα βασιλιά.
Η έκθεση στην Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας τελεί υπό την αιγίδα της Ελληνικής Πρεσβείας στο Κάιρο, των ελληνικών υπουργείων Άμυνας, Εξωτερικών και Εσωτερικών, του ΑΠΘ και της ΕΝΠΕ. Και γίνεται σε συνδιοργάνωση της BIBLIOTHECA ALEXANDRINA, του ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ ΒΕΡΓΙΝΑΣ, της ΚΕΔΕ, του Ελληνικού Κέντρου Έρευνας Αλεξανδρινού Πολιτισμού στην Αλεξάνδρεια και του Μουσείου Τέχνης της Αυστρίας.
Ιστορικός χορηγός είναι η ελληνική εταιρεία SALFO που δραστηριοποιείται στις Αραβικές χώρες και χορηγοί η ελληνική εταιρεία ARCHIRODON που επίσης δραστηριοποιείται στην Εγγύς και Μέση Ανατολή, ενώ από Αιγυπτιακής πλευράς είναι οι εταιρείες ORASCOM, OSL, OΓΔ του ομίλου SAWIRIS. Χορηγός μεταφορών είναι η EGYPTAIR και Υποστηρικτές, το Αρχιτεκτονικό γραφείο ΘΥΜΙΟΣ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΗΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ και το ξενοδοχείο RADISSON BLUE PARK ATHENS. Χορηγός επικοινωνίας είναι η ΕΡΤ3.
Τα λόγια του Βαρλάμη από το 2000* για την Αίγυπτο και τον πολιτισμό της, παραμένουν ακόμα και σήμερα επίκαιρα και ουσιαστικά:
…
Ο αιγυπτιακός πολιτισμός είναι παγκόσμιος στην παγκόσμια πολυπλοκότητά του. Περιττό να πούμε ότι το σύγχρονο πνεύμα και η κυρίαρχη πολιτιστική παρουσία καθορίζονται από τις πιο ανεπτυγμένες βιομηχανικά χώρες, αλλά για μένα το πνεύμα και το όραμα του αιγυπτιακού πολιτισμού εξακολουθούν να έχουν ανυπολόγιστη σημασία, επειδή η Αίγυπτος κατάφερε να διατηρήσει μια ταυτότητα που χρονολογείται χιλιάδες χρόνια πριν και να εξασφαλίσει τα θεμέλια για έναν πολιτισμό που βασίζεται σε ανθρώπινα πρότυπα…
…
Η τέχνη δεν είναι πλέον πολυτέλεια: είναι η έννοια της επιβίωσης. Η παγκόσμια τέχνη εγκαινιάζει έναν διάλογο όχι μόνο με την ιστορική παράδοση αλλά και με τα ιδιώματα κάθε πολιτισμού.
Η αξία και το περιεχόμενο του αιγυπτιακού πολιτισμού συνδέονται στενά με το διαχρονικό του βάθος, που τέμνεται και συμπυκνώνει τις δομές και τις έννοιες από τις οποίες μπορούν να αναπτυχθούν οι νέες τεχνολογίες. Αυτές οι νέες εναλλακτικές τεχνολογίες τοποθετούν για άλλη μια φορά τον άνθρωπο στο επίκεντρο και ασχολούνται με ζητήματα υγείας, οικολογικής αρμονίας, ευτυχίας και ομορφιάς – «πρώτες ύλες» που η βιομηχανική παραγωγή παραβλέπει και παραλείπει.
Ο αιγυπτιακός πολιτισμός αντιπροσωπεύει, όσο καμία άλλη χώρα, τον παλμό της αφρικανικής ηπείρου, τόσο διαπολιτισμικά όσο και διηπειρωτικά μεταξύ Αφρικής, Ευρώπης και Ασίας.
Αυτός ο πολιτιστικός δυναμισμός δεν μπορεί ούτε να εμποδιστεί ούτε να αγνοηθεί, ακόμη και αν η εξέλιξη της βιομηχανικής τεχνολογίας έχει οδηγήσει σε άλλες κατευθύνσεις.
Η ανθρωπότητα χρειάζεται, πάνω απ’ όλα, τη συμμετοχή του αιγυπτιακού πολιτισμού, ο οποίος έχει βάθος και περιεχόμενο με τα οποία μπορεί να ενισχύσει το σύγχρονο πνεύμα…
Βαρλάμης 2000
*
Το 2001 η συλλογή του Αλέξανδρου παρουσιάσθηκε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υπό την Αιγίδα της τότε προέδρου κας Νικόλ Φοντέν. Στην συνάντηση που είχε ο Βαρλάμης με την Πρόεδρο του Ευρωκοινοβουλίου, η αείμνηστη Φοντέν ενθουσιασμένη από το έργο του πρότεινε η συλλογή αυτή να γίνει «γέφυρα επικοινωνίας» ανάμεσα στην Ευρώπη και τις χώρες της Εγγύς και Μέσης Ανατολής.
ΕΓΡΑΨΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ
… Στα έργα του Βαρλάμη, ο Αλέξανδρος εμφανίζεται μέσα από πολλαπλές οπτικές γωνίες: μερικές φορές ως κατακτητής που οδηγεί με αυτοπεποίθηση τους στρατούς του, άλλες φορές ως στοχαστής που συλλογίζεται τους ορίζοντες των αυτοκρατοριών, και άλλες φορές ως νεαρός άνδρας με όνειρα μεγαλύτερα από την ηλικία του. Αυτές οι καλλιτεχνικές οπτικές δίνουν στον θεατή την ευκαιρία να ανακαλύψει τον Αλέξανδρο από πλευρές που δεν μας είναι γνωστές στις παραδοσιακές ιστορικές αφηγήσεις και μας υπενθυμίζουν ότι η τέχνη μπορεί να αναδιαμορφώσει το παρελθόν για να επαναπροσδιορίσει ερωτήματα του παρόντος…
Dr. Ahmed Zayed
Διευθυντής της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας
Δύο αρχαίοι πολιτισμοί, οι οποίοι ακόμη και σήμερα, μέσω αυτής της σπουδαίας έκθεσης του Βαρλάμη, στέλνουν στον κόσμο το μήνυμα της Ανεκτικότητας και του δημιουργικού διαλόγου μεταξύ διαφορετικών πολιτισμών.
Αυτό ήταν το πνεύμα της Μακεδόνα στρατηλάτη, το οποίο είναι πιο απαραίτητο από ποτέ στις μέρες μας.
Γιάννης Λοβέρδος
Υφυπουργός Εξωτερικών
… Μέσα από τις εμπνευσμένες πινελιές του, ο Μάκης Βαρλάμης αποτυπώνει όχι μόνο το ηρωικό μεγαλείο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, αλλά και τα διαχρονικά ιδανικά της δημιουργικότητας, της ηγεσίας και της πολιτιστικής ενότητας που συνεχίζουν να αντηχούν μέχρι σήμερα. Η τέχνη του μας προσκαλεί να αναλογιστούμε ένα παρελθόν που μας ενώνει και να οραματιστούμε ένα μέλλον όπου η συνεργασία μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου θα γίνεται όλο και ισχυρότερη…
H.E Omar Amer Youssef
Πρέσβης της Αιγύπτου στην Αθήνα
…Η έκθεση του αείμνηστου Έλληνα της διασποράς, Μάκη Βαρλάμη, στην Αίγυπτο, επιβεβαιώνει και συνεχίζει αυτή τη στενή πολιτιστική σχέση, συνδέοντας τους δύο λαούς.
Σίγουρα, δεν θα μπορούσε να υπάρχει καλύτερο μέρος από τη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, ένα εμβληματικό κτίριο που δημιουργήθηκε από τους σύγχρονους Αιγύπτιους, με τη λαμπρότητα της Πτολεμαϊκής Βιβλιοθήκης…
Λάζαρος Κυρίζογλου
Πρόεδρος ΚΕΔΕ…… Η παρούσα έκθεση για τον Μεγαλέξανδρο του αείμνηστου Βαρλάμη στη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας έχει μια βαθιά συμβολική σημασία. Από τη μία πλευρά, πραγματοποιείται στην ίδια την πόλη που ίδρυσε ο Μακεδόνας στρατηγός και, από την άλλη, μέσα στην ίδια τη Βιβλιοθήκη — ένα διαχρονικό και παγκόσμιο σύμβολο της Γνώσης και της Πνευματικότητας. Ο αιγυπτιακός λαός κατάφερε πράγματι να ανασυγκροτήσει αυτό το ιστορικό θαύμα του αρχαίου κόσμου, στέλνοντας έτσι σε όλη την ανθρωπότητα ένα ηχηρό μήνυμα για την ιστορική του συνέχεια, ως κληρονόμος ενός από τους μεγαλύτερους πολιτισμούς που έχουν κοσμήσει την ιστορία της ανθρωπότητας…
Κυριάκος Αναστασιάδης
Πρύτανης ΑΠΘ
Εργάζομαι για περισσότερα από τριάντα χρόνια ως αρχαιολόγος, αναζητώντας τον Αλέξανδρο στην πόλη που ίδρυσε – την Αλεξάνδρεια. Ίσως γι’ αυτό μπορώ να καταλάβω και να νιώσω τον Βαρλάμη στην εμμονή του, σε αυτή την κολοσσιαία αποστολή να βρει τον Αλέξανδρο: να βρει το βλέμμα του, να βρει την ψυχή του. Μόνο με τέτοια ακλόνητη αφοσίωση και εμμονή μπορεί κανείς να ολοκληρώσει και να πετύχει σε ένα τέτοιο έργο.
Ο Βαρλάμης, ως «αρχαιολόγος της τέχνης», επίσης σκάβει – αλλά σκάβει μέσα στην ψυχή του για να ανακαλύψει τον «δικό του» Αλέξανδρο, επειδή ο Αλέξανδρος υπάρχει μέσα σε όλους μας. Εκπροσωπεί την πίστη στην Ανεκτικότητα, την πίστη στον Κοσμοπολιτισμό, την πίστη στην Κοινότητα και την πίστη στο Όραμα. Με αυτές τις αξίες, φύτεψε τους πρώτους σπόρους του παγκόσμιου πολιτισμού – επιτρέποντας στους ανθρώπους παντού στη γη να ζουν με ειρήνη και ευημερία…
…«Ο Μέγας Αλέξανδρος επιστρέφει στην πόλη που ίδρυσε, στην πόλη που αγάπησε» — και από εδώ, από την ιστορική πόλη της Αλεξάνδρειας, την πόλη από την οποία ουσιαστικά ξεκίνησε η σύγχρονη ιστορία, το μήνυμά του είναι πιο επίκαιρο και απαραίτητο από ποτέ — όπως ακριβώς ήταν πριν από σχεδόν 2.300 χρόνια. Το μήνυμα της Συμπεριφοράς, του Σεβασμού και της Οικουμενικότητας.
Καλλιόπη Λιμναίου-Παπακώστα
Διευθύντρια του Ελληνικού Ινστιτούτου Ερευνών Αλεξανδρινού Πολιτισμού (HRIAC)
Συνέντευξη Τύπου στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας 20 Νοεμβρίου 2025
Από τις 13 Δεκεμβρίου και για έναν μήνα θα εκτίθενται στη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, στην Αίγυπτο, 53 μοναδικά έργα. Πρόκειται για 41 ζωγραφικούς πίνακες και 12 γλυπτά τής συλλογής «Αλέξανδρος 2000», του αείμνηστου αρχιτέκτονα, ζωγράφου και συγγραφέα, Ευθύμη (Μάκη) Βαρλάμη. Προαναγγελία αυτής της σημαντικής έκθεσης έγινε, σήμερα το μεσημέρι, στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Πέλλας.
«Είναι μια πολύ σημαντική στιγμή για το μουσείο μας και για όλη τη χώρα», ανέφερε στην τοποθέτησή της η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πέλλας Ελισάβετ Τσιγαρίδα, επισημαίνοντας ότι, μέσα από το έργο του, ο Βαρλάμης «αναζητάει τον Αλέξανδρο». Άλλωστε, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε: «Μα όλοι μας δεν αναζητάμε τον Αλέξανδρο; Τι είναι ο Αλέξανδρος; Είναι η αιωνιότητα, η δύναμη, ένα κομμάτι από εμάς». Η κ. Τσιγαρίδα στάθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός ότι η Πέλλα των αρχαίων χρόνων συνδέθηκε, μέσω της εκστρατείας του μεγάλου στρατηλάτη, με τις χώρες της Βόρειας Αφρικής και της Ασίας, φέρνοντας σε επαφή τους μεγάλους πολιτισμούς της εποχής, δημιουργώντας το υπόστρωμα μιας συμπερίληψης, μιας συνάντησης ηθών, γλωσσών και θρησκειών, «που δεν θα υπήρχε χωρίς τον Αλέξανδρο». Η έκθεση «δένει δύο μεγάλους πολιτισμούς που κάποτε ήταν μαζί», τόνισε και πρόσθεσε: «Εδώ, στη γενέθλια πόλη του, νιώθουμε διπλά συγκινημένοι που ο μύθος του Αλεξάνδρου θα ταξιδέψει ξανά στην πόλη της καρδιάς του, την Αλεξάνδρεια». Η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πέλλας αναφέρθηκε και στην πρόοδο για τα εγκαίνια του Ανακτόρου της Πέλλας, «του σπιτιού του Αλεξάνδρου», το οποίο, όπως επισήμανε, αναμένεται να είναι έτοιμο στο τέλος του χρόνου.
Στη διεθνή ακτινοβολία του ονόματος του Μεγάλου Αλεξάνδρου αναφέρθηκε, στη συνέχεια, ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Λάζαρος Κυρίζογλου, περιγράφοντας τη χαρακτηριστική αντίδραση ενός ταξιτζή, που συνάντησε σε μια επίσκεψή του στις ΗΠΑ: «Μόλις άκουσε ότι είμαι από την Ελλάδα, μου είπε (στα αγγλικά): “Σωκράτης, Πλάτωνας, Αριστοτέλης, Μέγας Αλέξανδρος».
«Ο Μέγας Αλέξανδρος είναι ο μέγιστος των Ελλήνων», συνέχισε ο κ. Κυρίζογλου και χαρακτήρισε «ασύλληπτο» το έργο του. «Δεν ήταν μόνο στρατιωτική εκστρατεία, ήταν εκστρατεία πολιτισμού, ανοικοδόμησης και αναγέννησης», τόνισε ο κ. Κυρίζογλου, επισημαίνοντας πως η στρατηγική του Μεγάλου Αλεξάνδρου «διδάσκεται μέχρι σήμερα στις στρατιωτικές σχολές». Συνεχάρη, δε, τους διοργανωτές για την έκθεση «στην Αλεξάνδρεια της καρδιάς του Μεγάλου Αλεξάνδρου».
Ο αντιπεριφερειάρχης Πέλλας Ιορδάνης Τζαμτζής υπογράμμισε ότι «πρέπει να λέμε συνεχώς ότι η Πέλλα είναι ο γενέθλιος χώρος του Μεγάλου Αλεξάνδρου», γιατί «κάποιοι προσπαθούν να αλλάξουν την ιστορία» και πρόσθεσε: «Και θα πρέπει να ενώσουμε όλοι τις δυνάμεις μας και για να αποτραπεί αυτό, αλλά και να δώσουμε την αξία που πρέπει στο Μ. Αλέξανδρο, στο Μουσείο της Πέλλας και φυσικά στον χώρο του Ανακτόρου». Υπογράμμισε ότι καταβάλλεται προσπάθεια για τη διοργάνωση ενός διεθνούς συμποσίου στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Πέλλας, με συμμετοχή υπουργών Πολιτισμού από όλες τις χώρες της μεγάλης πορείας του Μεγάλου Αλέξανδρου. Μιλώντας για την παγκόσμια εμβέλεια του ονόματος του Μακεδόνα στρατηλάτη ανέφερε χαρακτηριστικά: «Στην Κίνα, όταν έλεγες ότι είσαι από την Πέλλα, η απάντηση ήταν: “Oh, the Great Alexander” (Ω, ο Μέγας Αλέξανδρος)».
Η διευθύντρια Διεθνών Σχέσεων του ΥΠΕΞ στη Θεσσαλονίκη Κατερίνα Τσαπικίδου ανέφερε ότι «το Υπουργείο Εξωτερικών αγκάλιασε από την πρώτη στιγμή την έκθεση» και συνέχισε: «Το έργο του Βαρλάμη αντιπροσωπεύει το αλεξανδρινό πνεύμα, που σε αυτές τις χώρες παραμένει ζωντανό». Πρόσθεσε, δε, ότι η έκθεση αποτελεί «σύγχρονη γέφυρα ανάμεσα στην Πέλλα και την Αλεξάνδρεια» και υπογράμμισε ότι με αυτήν την έκθεση «η Ελλάδα και η Αίγυπτος στέλνουν το μήνυμα της ανεκτικότητας και της ειρηνικής συνύπαρξης των πολιτισμών».
Ο Αστέριος Νένος, εκπρόσωπος του Πειραματικού Εργαστηρίου Βεργίνας, το οποίο, σε συνεργασία με το Μουσείο της Αυστρίας που φιλοξενεί έργα του διαχειρίζεται μέρη της συλλογής του διάσημου αρχιτέκτονα, εξέφρασε τις ευχαριστίες του προς όλους και ιδίως «στα παιδιά των δημοτικών σχολείων της Πέλλας», που ζωγράφισαν πορτρέτα του Μεγάλου Αλέξανδρου, τα οποία εκτέθηκαν στην εκδήλωση. «Μας δίνουν την ιδέα αυτά τα έργα να παρουσιαστούν και στην Αλεξάνδρεια», είπε και υπογράμμισε τη διαχρονική παρουσία του Μ. Αλεξάνδρου στη συλλογική μνήμη λαών από το Αφγανιστάν έως τα Βαλκάνια.
Η αντιδήμαρχος Πολιτισμού της Πέλλας Ευφροσύνη Μερεμητσάκη τόνισε πως «είναι σημαντικό να αναδείξουμε την Πέλλα με τρόπο που να αγγίζει τις καρδιές μας» και ευχαρίστησε τους ανθρώπους της διοργάνωσης, «που ανέλαβαν όλη αυτή την προσπάθεια.
Στην εκδήλωση προβλήθηκαν βιντεοσκοπημένα μηνύματα του διευθυντή της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας Δρ. Άχμεντ Ζάγιεντ (Ahmed Zayed), του πρέσβη της Ελλάδας στην Αίγυπτο Νικόλαου Παπαγεωργίου και της αρχαιολόγου Καλλιόπης Λιμναίου-Παπακώστα.
Ο διευθυντής της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας περιέγραψε τον τρόπο με τον οποίο ο Βαρλάμης παρουσιάζει τον Αλέξανδρο «ως κατακτητή, στοχαστή και νεαρό άνδρα», δίνοντας «την ευκαιρία να τον ανακαλύψουμε μέσα από πλευρές του που δεν μας είναι γνωστές».
Ο πρέσβης της Ελλάδας στην Αίγυπτο τόνισε πως «η έκθεση σηματοδοτεί μια μεγάλη επιστροφή» και πρόσθεσε: «Ο Αλέξανδρος επιστρέφει μεγαλοπρεπής στην πόλη που δημιούργησε […] Ο Βαρλάμης χειρίζεται με οικειότητα τον Αλέξανδρο, παίζοντας τολμηρά και εικονοπλαστικά με τη μορφή του στρατηλάτη». Σημείωσε ακόμη πως «η έκθεση του Βαρλάμη για τον Μ. Αλέξανδρο έρχεται στην ωριμότερη στιγμή των σχέσεων μεταξύ Ελλάδος και Αιγύπτου και προστίθεται ως ένας ακόμη κρίκος στη μακρά αλυσίδα που συνδέει τους δύο λαούς μας».
Τέλος, η διευθύντρια του Ελληνικού Ινστιτούτου Ερευνών Αλεξανδρινού Πολιτισμού (HRIAC) σημείωσε ότι από την Αλεξάνδρεια ο Αλέξανδρος ουσιαστικά «δεν έφυγε ποτέ», η διαχρονική ανάμνησή του έχει σφραγίσει την ιστορία της πόλης. «Εργάζομαι τριάντα χρόνια, αναζητώντας τον Αλέξανδρο στην πόλη που ίδρυσε, γι’ αυτό μπορώ να νιώσω την εμμονή του Βαρλάμη». Ο καλλιτέχνης «σκάβει μέσα στην ψυχή του για να ανακαλύψει τον δικό του Αλέξανδρο», έναν Αλέξανδρο που «εκπροσωπεί την ανεκτικότητα, τον κοσμοπολιτισμό και το όραμα», είπε η κ. Παπακώστα και κατέληξε: «Ο Μέγας Αλέξανδρος επιστρέφει στην πόλη που αγάπησε, με μήνυμα πιο επίκαιρο από ποτέ: το μήνυμα της συμπεριφοράς, του σεβασμού και της οικουμενικότητας».
Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν, μεταξύ άλλων, ο διοικητής της Α’ Μεραρχίας, υποστράτηγος Δημήτριος Δρόσος και ο αστυνομικός διευθυντής Πέλλας Δημήτρης Γεωργίτσας και ο εκπρόσωπος του «Πειραματικού Εργαστηρίου Βεργίνας» Παύλος Τροχόπουλος.
Το μεγάλο καλλιτεχνικό έργο του Μάκη Βαρλάμη, με τίτλο: «Αλέξανδρος 2.000», αποτελείται από 1700 πίνακες και προβάλλει τη διαχρονική, οικουμενική εμβέλεια του ελληνικού πολιτισμού μέσα από την προσωπικότητα και το παράδειγμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Η συλλογή παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το Σεπτέμβρη του 1997 στη Θεσσαλονίκη – Πολιτιστική Πρωτεύουσα και συνεχίζει να περιοδεύει μέχρι σήμερα σε μουσεία και πινακοθήκες σε όλο τον κόσμο.
Η έκθεση τελεί υπό την αιγίδα της Ελληνικής Πρεσβείας στην Αίγυπτο, των Υπουργείων Άμυνας, Εξωτερικών, Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης), του ΑΠΘ και της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας και είναι συνδιοργάνωση του Ελληνικού Ινστιτούτου Έρευνας Αλεξανδρινού Πολιτισμού, της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, του Μουσείου Τέχνης Waldviertel της Αυστρίας, του Πειραματικού Εργαστηρίου Βεργίνας και της Bibliotheca Alexandrina.
Φάνης Γρηγοριάδης
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Από την συνέντευξη τύπου στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Πέλλας, η διευθύντρια του Μουσείου Πέλλας κα Τσιγαρίδα Ελισάβετ

Από την συνέντευξη τύπου στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Πέλλας, ο επιμελητής της Έκθεσης Παύλος Τροχόπουλος με την εκπρόσωπο του ΥΠΕΞ κα Κατερίνα Τσαπικίδου


